Job.
Ojciec Joba, wielki patriarcha, był bratem Falega,
syna Hebera. Krótko przed nim nastąpiło rozproszenie
ludzi, budujących wieżę
Babel. Miał trzynastu synów, a najmłodszym z nich był Job, mieszkał na północ
od Morza Czarnego, w okolicy pewnej góry, na której po jednej stronie jest
ciepło, zaś na drugiej zimno i pełno lodu. Job jest przodkiem Abrahama, którego
matka prawnuczką była Joba, zaś przez małżeństwo wstąpiła, w rodzinę Hebera. Job mógł jeszcze żyć wtenczas, gdy się Abraham
narodził. Mieszkał na trzech różnych miejscach, także na trzech różnych
miejscach swoje cierpienia znosił. Pierwszy raz miał dziewięć, potem siedem,
potem dwanaście lat spokoju, a za każdym razem na innym cierpiał miejscu. Nigdy
nie zmarniał do szczętu, tak, iżby już nic więcej nie posiadał, stawał się
tylko w porównaniu z przeszłym położeniem zupełnie ubogim, opłacając tym, co mu
pozostało, wszystkie długi swoje.
Job
nie mógł w domu rodziców pozostać, albowiem innego był ducha. Oddawał cześć
jedynemu Bogu w naturze, mianowicie w gwiazdach i w zmianie światła. Rozmawiał
zawsze o cudownych dziełach Bożych, oddawał się też nieskazitelnej służbie
Bożej. Powędrował wraz z swoimi na północ od Kaukazu. Była tutaj okolica bardzo
nędzna i pełna bagien, i zdaje mi się, że obecnie mieszka tam plemię o
spłaszczonych nosach, wystających kościach policzkowych i małych oczach. Tutaj
najpierw Job rozpoczął, i wszystko mu się udawało. Tutaj zgromadził rozmaitych
ubogich, opuszczonych ludzi, mieszkających w jaskiniach i wśród krzewów, nie
mających nic do życia, jak, tylko ptaki i inne zwierzęta, które chwytali i
mięso surowo jadali, aż ich Job nauczył, w jaki sposób je przyprawiać trzeba. Razem z nimi uprawiał tę ziemię, zaś oni wszystko sami
przekopywali. Job i jego ludzie wówczas bardzo mało szat nosili na sobie.
Mieszkali w namiotach. Już tutaj Job w krótkim czasie liczne miał trzody, wśród
tychże wiele pręgowatych osłów i innych zwierząt pstrokatych. Raz mu żona
trzech synów, drugi raz znowu trzy córki powiła od razu. Nie posiadał tu
jeszcze żadnego miasta, koczował na swych polach, które na siedmiomilową
przestrzeń jego były własnością. W tej okolicy bagnistej nie hodowali zboża,
lecz grube sitowie, rosnące także w wodzie, zawierające w sobie rdzeń, z której
gotowali zupę lub też prażoną jadali. Mięso z początku w dołach na słońcu
piekli, aż Job sztukę gotowania zaprowadził. Także wiele gatunków dyń na pokarm
sadzili.
Job był
niewymownie łagodny, miły, sprawiedliwy i dobroczynny, dopomagał też
wszystkiemu ludowi ubogiemu. Był też bardzo wstydliwy, był z Bogiem bardzo
poufały, który często do niego przez anioła, lub, jak mówili, przez białego
męża przemawiał. Ci aniołowie ukazywali się w postaci jaśniejących młodzieńców,
lecz nie mieli brody. Nosili długie, białe szaty, pełne spływających fałd czy
też smug, nie można było rozróżnić. Byli opasani i używali pokarmu i napoju.
Pan Bóg Joba wśród cierpień takimi postaciami pocieszał, oni też jego
przyjaciół, bratanków i powinowatych sądzili. Nie czcił też żadnych bożków, jak
inni ludzie dokoła, robiący sobie rozmaite posągi, wyobrażające zwierzęta,
którym potem cześć oddawali. Wymyślił i zrobił sobie za to obraz Boga
wszechmocnego. Była to postać dziecka z promieniami około głowy, ręce trzymało
jedną pod drugą, w jednej miało kulę, na której fale morskie i mały okręt były
wyobrażone. Zdaje mi się, iż to oznaczać miało potop, o którym Job często z
dwoma najwierniejszymi sługami, a także o mądrości i miłosierdziu Bożym
rozmawiał. Owa figura błyszczała jakby była z kruszcu, mógł ją wszędzie ze sobą
zabierać. Modlił się i ofiarowywał ziarna przed nią, paląc je. Dym, jakoby
przez lejek wznosił się w górę. Tutaj spotkało Joba pierwsze nieszczęście.
Bywało zawsze potykanie i spieranie się między każdym cierpieniem, albowiem
liczne, złośliwe otaczały go plemiona; potem poszedł więcej w góry, na Kaukaz,
gdzie na nowo rozpoczynał i gdzie mu znowu wszystko się udawało. Tutaj tak on
jak jego ludzie już staranniej zaczęli się przyodziewać, też co do życia już
wiele doskonalszymi się stawali.
Z tej drugiej siedziby przybył Job z wielką gromadą do Egiptu, gdzie wówczas obcy królowie — pasterze z ojczyzny Joba częścią ziemi rządzili. Później tychże pewien król egipski stamtąd wypędził. Job narzeczonej, dla jednego z synów owych królów — pasterzy przeznaczonej krewnej swojej, w drodze do Egiptu miał towarzyszyć. Przyniósł kosztowne podarki ze sobą, a jeszcze 30 wielbłądów i mnóstwo sług posiadał. Gdy go tutaj w Egipcie widziałam, był silnym, wielkim mężczyzną, koloru przyjemnego, żółto — brunatnego i o czerwonawych włosach. Abraham był koloru bardziej jasnego, zaś ludzie w Egipcie byli koloru brudno — brunatnego. Job z niechęcią przebywał w Egipcie, widziałam też, że z tęsknotą spoglądał na wschód, na ojczyznę, leżącą bardziej na południe, aniżeli ostatnia część kraju Trzech Królów. Słyszałam go skarżącego się przed sługami, że wolałby raczej mieszkać wśród dzikich zwierząt, aniżeli razem z tymi ludźmi w Egipcie; smucił się bowiem bardzo wskutek okropnego tamże panującego bałwochwalstwa. Strasznemu bożkowi, z do góry podniesionym łbem wołu i rozszerzoną paszczą, ofiarowali żywe dzieci, kładąc je na rozpalone przedtem tegoż bożka ramiona.
Król — pasterz, dla którego
syna Job narzeczoną do Egiptu przyprowadził, chciał go chętnie zatrzymać,
przekazując mu Matareę na siedzibę. Miejscowość ta
wówczas zupełnie inaczej wyglądała, aniżeli później, gdy Najśw. Rodzina tamże
przebywała; widziałam jednakowoż, że Job na tym samym, co Najśw. Rodzina,
mieszkał miejscu i że już jemu Pan Bóg studnię Maryi pokazał. Kiedy Maryja na
ową studnię natrafiła, tylko zakrytą, ale wewnątrz już wymurowaną była. Także
kamienia, znajdującego się przy studni, Job do swego nabożeństwa używał.
Okolicę, w której mieszkał, za pomocą modlitwy od dzikich i jadowitych zwierząt
uwolnił. Tutaj miał wizje o zbawieniu ludzkości i o próbach go czekających.
Występował energicznie przeciwko bezecnością ludu egipskiego i przeciw ofiarom
ludzkim, i zdaje mi się, że je zniesiono. Po powrocie do ojczyzny spotkał go
drugi cios. Gdy zaś, trzeci cios go dotknął, po 12 latach spokoju, więcej na
północ, zaś patrząc z Jerycho, prosto na wschód mieszkał. Zdaje mi się, że mu
tę okolicę po drugim cierpieniu dano, ponieważ go wszędzie dla jego wielkiej
sprawiedliwości, bojaźni Bożej i nauki miłowano i szanowano. Tutaj znowu od
początku w równinie zaczął. Na pagórku urodzajnym biegały dziko różne
szlachetne zwierzęta, także wielbłądy, a chwytano je tam w sposób, jak u nas
dzikie konie na wrzosinie chwytają.
Na tym pagórku pobudował się, stał się
bardzo bogatym i wystawił miasto, tak bardzo mu przybywało. Miasto na
kamiennych fundamentach, stało, a dachy podobne były do namiotów; kiedy zaś
znowu był w rozkwicie, trzeci nawiedził go smutek, albowiem strasznie
zachorował. Gdy i to z wielką mądrością i cierpliwie przebył, wyzdrowiał
zupełnie i jeszcze wiele synów i córek dostał. Zdaje mi się, że umarł bardzo
późno, wtenczas, gdy inny tam naród wtargnął.
Jakkolwiek ta
historia w księdze, Joba zupełnie inaczej jest opowiedzianą, jednakowoż są w
niej jeszcze liczne prawdziwe mowy Joba, a zdaje mi się, że umiałabym wszystkie
rozróżnić. Do historii o sługach, tak szybko sobie następujących trzeba dodać,
że słowa: „kiedy jeszcze o tym mówił", znaczą: kiedy ostatnie cierpienie
jeszcze niezupełnie w pamięci ludzi się zatarło.
Że szatan z dziećmi Boga staje przed
Bogiem, oskarżając Joba, to też tylko tak w skrócie jest przedstawione. Wówczas
złe duchy bardzo z ludźmi bałwochwalczymi obcowali, ukazując się im pewno w
postaci aniołów. Tak podżegano tutaj złych sąsiadów przeciwko Jobowi;
oczerniano Joba, mówiąc, że nie służy Panu Bogu uczciwie, że wszystkiego ma pod
dostatkiem, że więc mu łatwo być dobrym. Tedy Pan Bóg chciał pokazać, że
cierpienia często tylko są doświadczeniami itd.
Przyjaciele,
znajdujący się przy Jobie i rozmawiający z nim, oznaczają tychże przyjaciół
rozmyślanie w jego losie. Job z tęsknotą oczekiwał Zbawiciela, przyczynił się
także do rodu Dawidowego, stosunek jego do Abrahama, przez matkę Abrahama,
pochodzącą z jego potomków, był ten sam, jaki między przodkami Anny a Maryją
zachodził.
Historię jego
życia i jego rozmowy z Bogiem spisywali obszernie dwaj najwierniejsi słudzy
jego, którzy jakoby podskarbimi byli, a spisywali wszystko tak, jak z ust jego
własnych słyszeli. Owi dwaj słudzy nazywali się Hai i
Uis lub Ois. Pisali na
korach. Tę historię uważano wśród potomków jego za bardzo świętą, a przeszła
ona, od rodu do rodu, aż do Abrahama; także w szkole Rebeki podług tej historii
niewiasty kananejskie pod względem poddawania się doświadczeniom Bożym
pouczano.
W ten sposób ta historia przez Jakóba i Józefa przeszła na dzieci Izraela do Egiptu, a
Mojżesz, skróciwszy ją, na inny sposób na użytek Izraelitów wśród ich ucisku w
Egipcie i dolegliwości na puszczy ułożył; była bowiem daleko obszerniejszą i
zawierała w sobie wiele, czego by nie byli zrozumieli i co by dla nich nie było
pożytecznym. Zaś Salomon tę historię jeszcze raz zupełnie przerobił, wiele
rzeczy opuszczając, wiele też od siebie dodając. Tak ona prawdziwa historia
stała się księgą budującą, pełną mądrości Joba, Mojżesza i Salomona, zaś
właściwą historię Joba trudno było w niej znaleźć, albowiem także co do nazw
kraju i ludów zbliżała się teraz bardziej ku ziemi Kanaan, wskutek czego Joba
za Edomitę miano.