Wieczór przed
Zmartwychwstaniem Jezusa
Po szabacie zeszli się kolejno Jan, Piotr i Jakób Starszy do sali
niewiast, by wspólnie z nimi oddać się żalowi i nieco je pocieszyć. Wnet jednak
odeszli, a niewiasty jeszcze raz wróciły do swych celek wysypanych popiołem i
otuliwszy się w okrycia żałobne, pogrążyły się w modlitwie. Wtem pojawił się
Najśw. Pannie anioł z poleceniem, by wyszła do furtki Nikodema, bo zbliża się
Pan. Radość napełniła serce Maryi; nie wspominając nic innym niewiastom,
otuliła się w płaszcz i pospieszyła do furtki w murach, którą wychodziło się do
ogrodu Józefa. Była może dziewiąta godzina wieczorem. Najśw. Panna szła
spiesznie, we wskazanym kierunku, gdy wtem już w pobliżu furtki zatrzymała się
nagle i z zachwyceniem radosnym zaczęła spoglądać w górę ku wysokim murom
miejskim. Spostrzegła, bowiem jak powietrzem płynęła ku niej świetlista Najśw.
dusza Jezusa, bez żadnego śladu ran, otoczona licznym orszakiem dusz praojców. Jezus zwróciwszy się ku Patriarchom,
wskazał na Najśw. Pannę i rzekł: „Oto Maryja,
Matka Moja!" Po czym, jak mi się zdawało, uścisnął Ją i zniknął.
Najśw. Panna upadła na kolana, całując w uniesieniu miejsce, na którym Jezus co
dopiero stał; ślady stóp Jej i kolan pozostały
wyciśnięte na kamieniu. Z pociechą
niezmierną w sercu, powróciła Maryja do niewiast i zastała je zajęte przy stole przygotowywaniem maści i ziół wonnych. Nie wspominała
im nic o tym, co zaszło, tylko tym goręcej pocieszała je i umacniała we wierze.
Stół, przy którym stały niewiasty,
była to płyta, oparta na niskich krzyżowaniach, na kształt stołu kuchennego;
okrywała go chustą, zwieszająca się aż do ziemi. Jedne z niewiast wybierały
różne zioła, mieszały je i porządkowały, inne krzątały się koło flaszeczek z wonnym olejkiem i wodą
nardową. Widziałam też na stole sporo żywych kwiatów, między którymi rozpoznałam prążkowany irys, czy też lilię. Zakupiła to wszystko w
mieście Magdalena, Maryja Kleofy, Salome, Chusa i Maria Salome podczas
nieobecności Maryi, a teraz zawijały w chusty, miały bowiem zamiar pójść
raniutko do grobu i jeszcze raz obsypać ziołami i namaścić wonnościami zwłoki
Jezusa. Część tych zapasów zakupili uczniowie u jednej przekupki i przynieśli
tu, nie wstępując jednak do niewiast.
Stąd przeniosłam się duchem do więzienia Józefa z Arymatei. Modlił się właśnie, gdy wtem więzienie napełniło się światłem i
głos jakiś zawołał na niego po imieniu. Nadprzyrodzoną mocą podniósł się pował
w górę, w miejscu, gdzie stykał się ze ścianą; w otworze pojawiła się jakaś świetlista postać, spuściła w dół chustę, podobną
do całunu w który owinięto Jezusa, i kazała, Józefowi
wyleźć po niej w górę. Józef chwycił chustę
obiema rękami i wspierając się nogami o wystające kamienie, wdrapał się
z więzienia po ścianie, wysokiej na dwóch
chłopów. Gdy stanął już na murze, otwór zamknął się za nim, a zjawisko
cudowne znikło. Sama jednak nie wiem, czy to anioł go uwolnił, czy sam
Zbawiciel. Józef w ten sposób uwolniony, pobiegł ostrożnie po murze miejskim aż w pobliże wieczernika; mur bowiem od
południa podchodził aż w pobliżu Syjonu. Tu dopiero zlazł i zapukał do wieczernika; zgromadzeni przy zamkniętych drzwiach uczniowie smucili się
właśnie bardzo jego zniknięciem, tym bardziej, że uważali za prawdziwą
pogłoskę, jakoby Żydzi wrzucili Józefa do kloaki. Usłyszawszy pukanie do drzwi,
otworzyli i oto ujrzeli Józefa, zdrowego,
całego. Radość ich była tak wielka, jak później, gdy Piotr tak samo
cudownie uwolniony, wśród nich się pojawił.
Józef opowiedział im o cudownym
zjawisku i swym oswobodzeniu, a oni, napełnieni wielką otuchą, całym
sercem dziękowali Bogu. Pomyślano też zaraz o posiłku dla przybyłego. Tej
jeszcze nocy umknął Józef do swego miasta
rodzinnego Arymatei, i dopiero wywiedziawszy
się, że mu żadne nie zagraża niebezpieczeństwo,
powrócił do Jerozolimy. Po szabacie widziałam Kajfasza w otoczeniu znakomitych kapłanów w domu Nikodema, rozmawiającego
z nim na pozór bardzo serdecznie i wypytującego o coś, ale już nie pamiętam, o
co. Nikodem pozostał jednak zimnym, nieugiętym i wiernie stał po stronie
Jezusa, więc wnet się rozstano. Koło grobu świętego cicho było i spokojnie. Strażnicy w liczbie siedmiu, stali lub siedzieli naprzeciw groty
i po bokach. Kassius stał przez dzień cały w rowie u wejścia, rzadko i to tylko
na chwilę opuszczając swe stanowisko. I
teraz był sam znowu, pogrążony w rozmyślaniu i oczekiwaniu czegoś
niezwykłego, bo już łaska Boża go oświeciła,
dając mu poznać wiele nieznanych, tajemnych rzeczy. Było to w nocy; kagańce ustawione przed grotą, oświecały w koło mrok jaskrawym blaskiem.
W grobie spoczywało Najśw. Ciało,
zawinięte tak, jak je złożono. Światło otaczało zwłoki, a w głowach i w nogach grobu stali dwaj
aniołowie, pogrążeni w cichym uwielbieniu.
Ubrani byli mi kształt kapłanów, zaś cała ich postawa i ręce, skrzyżowane na piersiach, przypominały
mi żywo Cherubinów nad arką, tylko że nie mieli skrzydeł. W ogóle cały obrzęd pogrzebowy i grób Zbawiciela
przywodziły mi nieraz na pamięć Arkę
przymierza w rozmaitych kolejach, jakie przechodziła. Kassius za łaską
Bożą musiał widzieć po części to światło, otaczające zwłoki Jezusa, jako też przeczuwać obecność aniołów
i dlatego stał tak wpatrzony wciąż w zamknięty grób, jak ktoś, co uwielbia
Najśw. Sakrament. Wtem zdało mi się, że Najśw. dusza Jezusa spuszcza się przez
skałę do grobu wraz z uwolnionymi duszami praojców i daje im poznać w całej pełni udręczenie Swego męczeńskiego
Ciała. Zdawało się, że całuny odpadły i
ujrzałam Najśw. Ciało, okryte ranami.
Wyglądało to, jak gdyby Bóstwo,
złączone z tym Najśw. Ciałem, rozwijało
tajemniczo przed duszami zupełny obraz skatowania i męki tego Ciała, które wydawało się zupełnie przezroczyste,
dające się przeniknąć do głębi. Można było rozpoznać aż do najdrobniejszych szczegółów wszystkie rany i uszkodzenia, wszystkie boleści i cierpienia. Dusze ze czcią najgłębszą patrzały na to wszystko; zdawało mi się, że drżą i płaczą z wielkiego współczucia.
Teraz nastąpiło widzenie tak tajemnicze, mistyczne, że nie potrafię dokładnie
wypowiedzieć go słowami. Zdawało mi się, jakoby dusza Jezusa wraz z
ciałem uniosła się w górę, nie wlewając
jednak w nie życia przez zupełne połączenie się z nim. Dwaj aniołowie podnieśli święte Ciało w postawie prostej, ale tak ułożone, jak spoczywało w grobie. Wśród wstrząśnienia
otwarła się skała i ciało uniosło się w górę ku niebu. A tak stawił Jezus Swe ciało srogo umęczone przed tronem Ojca
Swego niebieskiego, wobec
niezliczonych chórów aniołów, cześć
Mu oddających. Połączenie duszy
Jezusa z ciałem nastąpiło w podobny
sposób, jak po śmierci Jezusa dusze
Proroków wstępowały w swe ciała i pojawiały się w świątyni, ale nie było
to rzeczywiste odżycie i nie musiały znowu
powtórnie umierać; po skończeniu
zadania dusza rozłączała się z ciałem
bez gwałtownych wstrząśnięć konania.
— Dusze praojców nie towarzyszyły ciału Jezusa do nieba. Przy wychodzeniu ciała wstrząsnęła się gwałtownie grota. Czterej żołnierze ze straży byli właśnie w mieście
za jakimś zakupiłem, a trzech tylko było
przy grobie. Wstrząśnienia obaliło ich na ziemię i oszołomiło na chwilę;
myśleli oni, że to trzęsienie ziemi, nie poznając
właściwej przyczyny. Kassius jeden
przeczuwał, choć niezupełnie jasno,
co się dzieje, więc wzruszony był bardzo i stojąc na swym miejscu, oczekiwał z wielkim skupieniem dalszych następstw. — Tymczasem
powrócili z miasta także nieobecni czterej
żołnierze. Przygotowawszy wonności i
zawinąwszy je w chusty, rozeszły się święte niewiasty do swoich sypialń,
by pokrzepić się nieco snem, bo miały zamiar przed świtem udać się do grobu. Kłopotały się jednak wielce tym, jak ten zamiar wykonać, obawiały się bowiem, że wrogowie Jezusa będą im wstręt czynić i je prześladować, gdy wyjdą z domu,
ale Najśw. Panna dodała im otuchy,
zapewniając, że śmiało mogą iść do grobu, bo nic ich złego nie spotka. Uspokojone nieco udały się na spoczynek. Nadeszła godzina jedenasta. Najśw. Panna, miotana miłością i tęsknotą, nie mogła zasnąć, więc wstała ze Swego posłania, otuliła się w szary płaszcz i wyszła. Pomyślałam sobie z goryczą, jak można tę
Matkę najświętszą strwożoną i znękaną, w takich okolicznościach puszczać samą. Nikt Jej nie widział
wychodzącej. Doszedłszy da domu
Kajfasza, poszła stąd do miasta ku pałacowi Piłata, a był to spory kawał
drogi. I tak obchodziła samotna całą drogę krzyżową Jezusa, mijała jedną
opustoszałą ulicę za drugą, zatrzymując się
na wszystkich miejscach, gdzie Jezus doznał cierpienia i jakiejkolwiek katuszy. Najśw. Panna robiła wrażenie
osoby, szukającej jakiej zguby.
Często przyklękała na ziemi i macała
w koło ręką po kamieniach, a potem przykładała ją do ust, jak gdyby,
dotknąwszy się świętych śladów krwi Jezusa, ze czcią je całowała. Choć noc była, jednak Maryja
widziała jasno wszystkie miejsca, uświęcone
męką Jezusa, więc obchodziła je, przejęta miłością i czcią. Tak doszła
Maryja aż pod Kalwarię i tu stanęła nagle, bo oto zdało się, jakoby się
przed nią pojawił Zbawiciel w Swym świętem,
umęczonym ciele; przed Nim szedł anioł, dwaj aniołowie z grobu po
bokach, a za Nim tłum uwolnionych dusz.
Zbawiciel podobny był do mknącego trupa, nieruchomy, słychać było tylko słowa, wychodzące z ust Jego. Oznajmiał Swej Matce, co zdziałał w otchłani, dalej, że zmartwychwstanie wnet w ciele
uwielbionym i się Jej pojawi, więc niech
oczekuje Go koło owego kamienia przy górze Kalwarii, gdzie upadł pod krzyżem. Po tych słowach posunął się
cały orszak, z Jezusem na czele, ku miastu, a Najśw. Panna uklękła przy owym kamieniu, przy którym kazał Jej Jezus
czekać na Siebie i pogrążyła się w modlitwie. Było już teraz zapewne po
dwunastej godzinie, bo obchód drogi krzyżowej zabrał Maryi sporo czasu. Jezus tymczasem prowadził dusze Swą drogą krzyżową, pokazując im wszystką
Swą mękę i przebyte udręczenia. Dusze one
ujrzały także ostatnie chwile, a więc przybicie do krzyża, podniesienie
krzyża, przebicie boku, zdjęcie z krzyża i przygotowanie do pogrzebu. Przez
całą tę drogę zbierali aniołowie
tajemniczym sposobem święte cząstki ciała Jezusa, które utracił na różnych miejscach Swej srogiej męki. Potem zdało mi się,
jakoby ciało Jezusa spoczęło na powrót w grobie, a Aniołowie uzupełniali je w
sposób tajemniczy cząstkami, zebranymi na drodze krzyżowej. I znowu jak przedtem spoczęło ciało w całunach, otoczone
blaskiem, a dwaj Aniołowie w głowach i w nogach grobu oddawali mu cześć.
Blada jutrzenka zaczynała zaledwie srebrzyć strop nieba, gdy Magdalena, Maria Kleofy, Joanna Chusa i
Salome wyszły z wieczernika, otulone w płaszcze. Pod płaszczami niosły zawinięte w chustach wonności, a jedna
miała także płonąca latarkę. Zapasy ich
składały się z żywych kwiatów, którymi miały posypać ciało, dalej z soków zielnych, esencji i wonnych
olejków do skrapiania. Trwożnie i lękliwie spieszyły niewiasty ku furtce Nikodema.
Zmartwychwstanie Pańskie
Nadeszła wreszcie chwila tak
uroczysta dla całego świata, chwila zmartwychwstania
Zbawiciela. Ujrzałam najświętszą duszę Jezusa, unoszącą się nad grotą
między dwoma Aniołami z hufców wojowniczych,
otoczoną zastępem zjawisk
świetlanych. Przeniknąwszy skałę, spuściła się dusza na święte zwłoki i pochyliwszy się niejako nad
nimi, stopiła się z nimi w jedną całość. W tej chwili widać było przez
przykrycia, że członki się poruszają, a oto z boku, z pośród całunów, ukazało się jasne, żywe ciało Pana, z
duszą i z Bóstwem złączone; zdawało się, że wychodzi z rany boku prawego, co przywiodło
mi na myśl Ewę, powstałą z boku Adama.
Wszystko dokoła otoczone było blaskiem. W tym samym czasie miałam widzenie, jakoby z głębokości gdzieś z pod
grobu wychylił się ogromny smok z ludzką twarzą. Miotając na wszystkie strony
wężowatym ogonem, zwrócił zjadliwie swą
paszczę ku Panu a zmartwychwstały Odkupiciel stanął mu na głowie i cienkim, białym drzewcem
chorągiewki, którą trzymał w ręce, uderzył
go trzykroć po ogonie. Potwór za każdym uderzeniem kurczył się coraz
bardziej i niknął w oczach tak, że wnet tylko głowę było mu widać, a i ta
wkrótce zapadła się w ziemię i tylko dojrzeć było można jego twarz ludzką.
Podobnego węża widziałam czyhającego w
zasadzce przy poczęciu Jezusa.
Naturą swą przypominał mi ten potwór
owego węża w Raju i sadzę, że to widzenie odnosi się. do słów obietnicy: „Nasienie niewiasty zetrze głowę
węża." Całość zdawała mi się być tylko
znakiem widzialnym tryumfu nad śmiercią; w chwili bowiem tego widzenia zniknął mi z oczu grób Jezusa, a
widziałam tylko Pana, depczącego głowę smoka. Teraz znowu ujrzałam Zbawiciela w chwale świetlistej, jak przeniknąwszy skaliste sklepienie, uniósł się ponad grotę. Ziemia zadrżała w posadach, a
równocześnie spłynął z nieba na grób, jak błyskawica, Anioł w postaci
wojownika, odwalił kamień na prawą stronę i usiadł na nim. Wstrząśnięcie ziemi
było tak silne, że aż kagańce zachwiały się,
migocąc żywym płomieniem. Strażnicy,
ogłuszeni, padli na ziemię,
zesztywniani i pokurczeni, leżeli, jak martwi. Kassius widział wprawdzie blask wkoło świętego grobu, widział,
jak Anioł odwalił kamień i usiadł na nim, ale nie widział samego zmartwychwstałego Zbawiciela.
Oprzytomniawszy szybko, przystąpił do grobu i dotknął rękami próżnych już
całunów, potem pozostał jeszcze chwilę w pobliżu, pragnąc gorąco być świadkiem
jakiego nowego, cudownego zjawiska.
W
tej samej chwili, gdy ziemia zadrżała i Anioł spuścił się z nieba pojawił się
już Jezus Matce Swój najświętszej obok Kalwarii. Piękny był nad wyraz i
majestatyczny, a blask bił od Niego. Okrywała Go na kształt szerokiego płaszcza
suknia fałdzista, koloru blado niebieskiego, połyskująca podobnie jak dym w
świetle słonecznym; gdy szedł, powiewały za Nim fałdy sukni w powietrzu. Na
rękach i nogach znać było błyszczące rany tak rozwarte, że np. w rany u rąk
można było włożyć palec. Brzegi ran biegły liniami na kształt trzech
równoramiennych trójkątów, zbiegających się wierzchołkami w jednym punkcie
środkowym. Od środka rąk biegły ku palcom promienie. Tak stanął Jezus przed Swą
Matką, otoczony duszami praojców; te ostatnie oddały pokłon Najśw. Pannie, a
Jezus mówił coś do Niej o widzeniu powtórnym i pokazał Jej Swe rany. Maryja
pochyliła się ku ziemi, by ucałować stopy Jego, a wtedy Jezus ujął Ją za rękę,
podniósł Ją i zaraz zniknął. Święte niewiasty znajdowały się, właśnie, gdy
Jezus zmartwychwstał, w pobliżu furtki Nikodema. Nie zauważyły znaków
cudownych, jakie się przy tym działy, jak również nie wiedziały wcale o tym, że
postawiono straż przy grobie, bo przez cały szabat wczorajszy siedziały
zamknięte w wieczerniku. Pragnęły gorąco oddać najświętszemu Ciału ostatnią
przysługę, polać je wodą nardową i olejkami, obsypać kwiatami i ziołami, a to,
tym bardziej że dotychczas nic na ten cel nie ofiarowały, bo wszystkie maści i
wonności użyte przy pogrzebie, zakupił Nikodem; teraz więc postanowiły złożyć w
ofierze najświętszemu Ciału swego Pana i Mistrza, co tylko mogły dostać
najkosztowniejszego. Największą ilość zakupiły Salome i Magdalena. Ta Salome
nie była to matka Jana, lecz pewna bogata niewiasta z Jerozolimy, krewna
świętego Józefa. — Zajęte spełnieniem tego przedsięwzięcia, nie pomyślały
niewiasty o kamieniu, którym przywalony był grób. Teraz dopiero, gdy zbliżały
się do grobu, przyszło im to na myśl, więc z troską pytały się jedna drugiej:
„Kto nam odwali kamień z przede drzwi?" Umyśliły wreszcie złożyć tymczasem
wonności przed grobem na kamień i czekać, aż przyjdzie który z uczniów, by im
grób pomógł otworzyć. Tak sobie rzecz ułożywszy, zwróciły się ku ogrodowi.
Kamień grobowy, jak wspomniałam, odwalony był od drzwi na prawą stronę, tak, że
łatwo można było otworzyć drzwi, obecnie przymknięte. (Przymknął je
prawdopodobnie Kassius). Chusty, w które owinięte było Najśw. Ciało, leżały na
grobie w takim porządku: Wielki całun leżał tak jak przedtem, ale zmięty,
zapadły, bo nie było w nim nic, tylko zioła. Opaska, którą przy krępowane były
całuny, leżała skręcona, jakby tylko zsunięta wzdłuż przedniej krawędzi grobu.
Chusta zaś, w którą Maryja owinęła była Jezusowi głowę, leżała osobno na prawo
w głowach grobu, zupełnie tak, jakby dopiero co okrywała głowę, tylko, że
zasłona twarzy była odwinięta. Gdy niewiasty zbliżywszy się, ujrzały światła i
żołnierzy leżących w koło, zatrwożone, nie wchodząc do ogrodu, zboczyły nieco
ku Golgocie. Magdalena tylko, zapominając o wszelkim niebezpieczeństwie,
pospieszyła do ogrodu, a za nią w pewnym oddaleniu poszła powoli Salome; inne
niewiasty pozostały poza murem. Magdalena, natknąwszy się na strażników,
cofnęła się w pierwszej chwili trwożnie ku Salome, lecz wnet nabrawszy otuchy,
weszła wraz z nią do groty, mijając leżących żołnierzy. Kamień znalazły
odwalony, a drzwi od grobu przymknięte.
Salome zatrzymała się przy wejściu, a Magdalena w trwodze wielkiej
podbiegła do grobu, otworzyła jedną połowę drzwi i zajrzała do środka. Blask uderzył jej oczy, ujrzała, że całuny
są próżne, rozrzucone, a po prawej stronie siedzi u grobu Anioł. Osłupiała na ten widok, pędem wybiegła z groty, uciekła
przez furtkę z ogrodu i nie zatrzymując się, pospieszyła do wieczernika, by oznajmić Apostołom o tym, co zaszło. Salome, w strachu wielkim, wybiegła za nią przed ogród i oznajmiła czekającym niewiastom, jak się rzecz ma; te przestraszone i ucieszone równocześnie, wciąż jeszcze wahały się
wejść do ogrodu. Wtem wybiegł z ogrodu i Kassius, spiesząc do Piłata, by donieść mu o tym, co zaszło; mijając niewiasty, oznajmił im
w krótkich słowach to samo, co już
słyszały od Salome i zaraz poszedł spiesznie do miasta przez bramę, którą wyprowadzono Jezusa. Zachęcone jego słowy, odważyły się wreszcie
niewiasty wejść do ogrodu. Wszedłszy
lękliwie do groty, ujrzały przy grobie świętym dwóch Aniołów, w białych, świetlistych szatach kapłańskich.
Strwożone, skupiły się w gromadkę i ukrywszy twarze w dłoniach, pochyliły
głowy, nie śmiejąc się ruszyć. Wtem jeden z
Aniołów tak przemówił do nich: „Nie lękajcie się i nie tutaj szukajcie
Ukrzyżowanego! Żyw jest, zmartwychwstał i nie masz Go w grobach umarłych. Oto
próżne miejsce po Nim. Oznajmijcie uczniom, coście widziały i słyszały! Jezus uprzedzi
ich do Galilei. Niech przypomną sobie, co
powiedział im w Galilei: „Syn
człowieczy musi być wydany w ręce grzeszników i ukrzyżowany, ale trzeciego dnia zmartwychwstanie." Drżąc
z trwogi, uczuły jednak niewiasty radość w
sercu; oglądnąwszy grób i całuny, odeszły z płaczem ku bramie, przez
którą niedawno poszedł Kassius. Szły
powoli, nie ochłonąwszy jeszcze ze strachu, a co chwilę zatrzymywały się
i rozglądały w koło, czy nie ujrzą gdzie przypadkiem Pana i czy nie powraca
Magdalena. Magdalena, jak mówiliśmy, pobiegła prosto do wieczernika i zadyszana z
pośpiechu, zapukała mocno do drzwi. Uczniowie, zebrani w sali, częścią
spoczywali jeszcze na łożach pod ścianami,
częścią wstali już i rozmawiali ze sobą.
Na pukanie Magdaleny otworzyli Piotr i Jan drzwi, a ta, nie wchodząc nawet, zawołała: „Wzięto Pana z grobu, nie wiemy dokąd!" To rzekłszy, pobiegła zaraz spiesznie z powrotem do ogrodu. Piotr
i Jan wybrali się zaraz za nią; Jan szedł prędzej i wnet pozostawił Piotra w
tyle.
Przemoczona nocną rosą, wbiegła Magdalena na powrót
do ogrodu. Płaszcz opadł jej
z głowy na barki, długie włosy rozwiązały się i opadały falą na plecy. Nie
mając nikogo przy sobie, nie odważyła się Magdalena wejść zaraz do groty;
zatrzymawszy się więc na skraju u wejścia, schyliła się, zaglądnęła do groty
przez niżej położone drzwi, by ujrzeć grób; opadające bujne włosy odgarnęła i
przytrzymała rękoma. Zaglądając tak ciekawie, ujrzała dwóch Aniołów w białych
szatach kapłańskich, siedzących u wezgłowia i w nogach grobu. Równocześnie
doszły jej uszu słowa: “Niewiasto, dlaczego płaczesz?" — Zawołała więc
żałośnie: “Wzięto Pana mego; nie wiedzieć, dokąd." A widząc, że w grobie
leżą tylko próżne całuny, rozglądnęła się w koło, jak gdyby spodziewała się ujrzeć gdzie Jezusa. Jakieś nieokreślone przeczucie mówiło
jej, że Pan jest gdzieś blisko, a nie zbiło jej z tropu nawet zjawienie się
Aniołów. Nie zastanawiając się prawie nad tym, że to Aniołowie mówią do niej,
myśl jej zajęta była wyłącznie tym jednym zagadnieniem: “Niema tu Jezusa!
Gdzież jest Jezus?" Odszedłszy nieco od grobowca, zaczęła błądzić w koło,
jak ktoś, co szuka trwożnie zgubionego przedmiotu. Bujne włosy rozsypały się
jej po plecach na obie strony, więc usunąwszy je na prawo, ujęła w obie ręce,
przygładziła trochę, odrzuciła w tył i znowu zaczęła się rozglądać. Wtem o
dziesięć może kroków na wschód od grobowca, w miejscu, gdzie ogród podnosi się
ku murom, ujrzała w mroku wysoką, białą postać, stojącą wśród zarośli za
drzewem palmowym. Podbiegła w tę stronę i znowu usłyszała słowa: “Niewiasto,
czego płaczesz? kogo szukasz?" Magdalena myślała, że to ogrodnik, bo rzeczywiście
postać ta trzymała łopatę w ręku, a na głowie miała płaski kapelusz, podobny do
używanej tu kory, przywiązanej nad czołem dla ochrony od słońca, zupełnie tak,
jak przedstawił mi się ogrodnik w przypowieści, którą Jezus opowiadał
niewiastom w Betanii tuż przed Swą męką. Postać, zjawiająca się Magdalenie, nie
była świetlistą, lecz podobną zupełnie do zwyczajnego człowieka, jakby
przedstawiał się o zmierzchu, ubrany w białą suknię. Na zapytanie, kogo szuka,
zawołała Magdalena natychmiast: “Panie, jeśliś ty Go wziął, to powiedz, gdzieś
Go podział? a ja Go zabiorę." I znowu zaczęła się rozglądać, czy nie ujrzy gdzie Pana w pobliżu. Wtedy Jezus — On to był bowiem —
rzekł zwykłym, znanym jej głosem: “Mario!" — Magdalena, poznawszy Pana po
głosie, zapomniała o ukrzyżowaniu, śmierci i pogrzebie, upadła przed Nim na
kolana i wyciągnąwszy ręce ku Jego stopom, zawołała, jak zwykła była Go dawniej
nazywać: “Rabboni (Mistrzu)!" Jezus powstrzymał
ją jednak, wyciągnąwszy rękę przed Siebie i rzekł: “Nie dotykaj się Mnie! Nie
wstąpiłem jeszcze do Ojca Mego. Wracaj do Mych braci i powiedz im te słowa:
“Idę do Ojca Mego i Ojca waszego, do Boga Mego i Boga waszego!" Po tych
słowach znikł Jezus w jednej chwili z przed oczu Magdaleny. — Otrzymałam
objaśnienie, dlaczego Jezus zabronił Magdalenie dotykać się Go, ale już nie
potrafię tego dokładnie powiedzieć; zdaje mi się, dlatego, że Magdalena z taką
gwałtownością rzuciła się do uściśnięcia stóp Jego, z tym uczuciem, jakoby żył
jeszcze, jak przedtem i jakoby nic się nie zmieniło. Słowa Jezusa: “Nie
wstąpiłem jeszcze do Ojca Mego" oznaczały, jak się dowiedziałam, że
jeszcze po zmartwychwstaniu nie stawił się przed Swym Ojcem niebieskim i nie
podziękował Mu za zwycięstwo nad śmiercią i odkupienie ludzkości. Chciał przez
to niejako powiedzieć Jezus Magdalenie, że pierwsze radości Bogu się należą, że
więc i ona powinna się najpierw zastanowić i podziękować Bogu za dopełnienie
tajemnicy odkupienia i zwycięstwo nad śmiercią. Gdy Jezus zniknął, podniosła
się Magdalena i niepewna, sen li to był, czy jawa, pobiegła jeszcze raz do
grobu. Widząc próżne całuny i aniołów, doszła wreszcie do przekonania, że
rzeczywiście Jezus zmartwychwstał cudownie, więc pospieszyła do swych
towarzyszek. Jezus pojawił się Magdalenie mniej więcej o godzinie pół do
trzeciej. Zaledwie Magdalena się oddaliła, poszedł do ogrodu najpierw Jan, a za
nim po chwili Piotr. Jan zatrzymał się u wejścia do groty, schylił się i
zaglądnąwszy do środka, ujrzał, że drzwi grobu są w połowie otwarte, a całuny
leżą próżne. Piotr, śmielszy, wszedł bez wahania do groty i zbliżył się do
grobu, czym zachęcony Jan, odważył się także wejść do środka. Zaglądnąwszy do
grobu, ujrzeli, że całuny leżą na środku zwinięte, wraz z ziołami i owinięte
opaską tak, jak zwykle kobiety składały chusty na schowanie. Chusta z twarzy
leżała osobno na prawo przy ścianie, zwinięta także. Widząc to, uwierzyli zaraz
obaj, że Jezus zmartwychwstał, równocześnie zrozumieli jasno odnośne słowa
Jezusa i przepowiednie Pisma św., które przedtem brali tylko powierzchownie.
Piotr zabrał całuny z grobu pod płaszcz, poczym
opuścili obaj ogród furtką Nikodema i puścili się z powrotem do wieczernika.
Jan znowu szedł prędzej, wyprzedzając Piotra. Dwaj aniołowie, którzy przez cały
czas spoczywania Jezusa w grobie odbywali przy Nim jakby straż świętą,
pozostali jeszcze i po zmartwychwstaniu; widziały ich niewiasty, a byli jeszcze
i wtenczas, gdy obaj Apostołowie przyszli do grobu. Zdaje mi się jednak, że
Piotr ich nie widział. Słyszałam, jak później Jan mówił do uczniów z Emaus, że będąc przy grobie, widział anioła. W ewangelii
nie wspominał jednak o tym, pewnie z pokory, by nie dać poznać, że widział
więcej, niż Piotr. Długi czas minął, nim strażnicy, leżący na ziemi bez
przytomności, przyszli do siebie. Zerwali się z ziemi, strwożeni bardzo, nie
umiejąc sobie zdać sprawy z tego, co zaszło. Zaraz też zabrali włócznie i
płonące kagańce, ustawione dotychczas u wejścia dla oświetlenia groty i
powlekli się lękliwie do miasta przez bramę, którą wyprowadzono Jezusa.
Magdalena, wybiegłszy z ogrodu, napotkała niewiasty i opowiedziała im o
zjawieniu się Pana, po czym zaraz pobiegła do miasta przez pobliską bramę,
niewiasty zaś zawróciły znowu ku ogrodowi. Nie doszły jednak jeszcze na
miejsce, gdy pojawił się im Jezus w długiej, białej szacie, okrywającej Mu
zupełnie ręce. — Bądźcie pozdrowione, — rzekł im, a one, drżąc, upadły, Mu do
nóg. Jezus wyrzekł kilka słów, wskazał ręką w jakąś stronę i znikł. Uradowane
niewiasty pospieszyły przez bramę betlejemską na Syjon, by podzielić się radosną
wieścią z uczniami, zebranymi w wieczerniku. Ci nie chcieli z początku dać
wiary ani im, ani Magdalenie, uważając ich opowiadania za urojenie bujnej ich
wyobraźni i nie dali się przekonać aż do powrotu Piotra i Jana. Jan i Piotr —
ten ostatni skupiony bardzo i zamyślony nad dziwnymi wypadkami — spotkali,
wracając do wieczernika, Jakóba Młodszego i Tadeusza, którzy wybrali się za
nimi do grobu i im w pobliżu wieczernika pojawił się Pan, co wielce wstrząsnęło
ich umysły. Piotrowi musiał także w drodze pojawić się Jezus, bo widziałam, jak
nagle odmalowało się na jego twarzy wielkie wzruszenie. Jan pewnie tego nie
zauważył.
Zeznania straży
Piłat spoczywał jeszcze na swym łożu, gdy
przybył do niego Kassius, w godzinę może po zmartwychwstaniu Jezusa. Wzruszony
wielce, zaczął opowiadać Piłatowi, jako był świadkiem tego, że skała cała
zatrzęsła się, anioł, zstąpiwszy z nieba, odwalił kamień z przed grobu, a
zwłoki Jezusa znikły gdzieś i pozostały tylko próżne całuny — widocznie musiał
Jezus zmartwychwstać, jak przepowiedział, a więc jest z pewnością Synem Bożym,
Mesjaszem prawdziwym. Piłat słuchał tych dziwów ze strachem tłumionym, ale nie
dając nic poznać po sobie, rzekł do Kassiusa: “Marzycielem jesteś! Bardzo to
niemądrze z twej strony, żeś stawał w obrębie grobu tego Galilejczyka; bogowie
Jego uzyskali przez to moc nad tobą i otumanili cię różnymi czarodziejskimi
sztuczkami. Radzę ci, nie wyjawiaj się z tym lepiej przed arcykapłanami, bo
tylko nabawisz się przez to kłopotu." W ogóle udał Piłat, że wierzy,
jakoby uczniowie wykradli zwłoki, a strażnicy wymyślają teraz takie
usprawiedliwienia, dopuściwszy do tego czy umyślnie, czy z niedbalstwa, czy też
może uległszy podstępnym czarom. Po odejściu Kassiusa kazał Piłat znowu złożyć
ofiary swym bożkom. Z tą samą wieścią, co Kassius, przybyli do Piłata także
czterej żołnierze ze straży, ale Piłat, nie wdając się z nimi w długie
rozprawy, odesłał ich zaraz do Kajfasza. Reszta strażników znajdowała się już
na wielkim dziedzińcu koło świątyni, gdzie zebrana była licznie starszyzna
żydowska. Spierano się tu zażarcie, chciano przekupić strażników pieniędzmi,
lub groźbami zmusić ich do tego, by rozgłaszali wszędzie, że podczas gdy oni
zaspali, uczniowie wykradli tajemnie ciało Jezusa z grobu. — “Nie możemy tego
uczynić" — rzekli strażnicy — “bo w takim razie zeznania nasze
sprzeciwiałyby się zeznaniom czterech naszych towarzyszów, którzy poszli
uwiadomić o tym Piłata." - Faryzeusze obiecali im więc, że postarają się u
Piłata o zatarcie tej sprawy, gdy na to wspomniani czterej żołnierze nadeszli,
obstający, jednakże przy tych zeznaniach, jakie złożyli Piłatowi. Widząc
Faryzeusze, że namowy są daremne, chwycili się innego sposobu. Rzucili
podejrzenie na żołnierzy, jakoby w porozumieniu z uczniami, sami przyczynili
się do wykradzenia ciała Jezusa i zagrozili im wielkimi karami, jeśli nie
postarają się teraz ciało Jezusa odebrać na powrót. Żołnierze tymczasem, nie w
ciemię bici, odrzekli ironicznie: “Nie możemy tak samo uczynić tego, jak nie
mogą dostawić wam Józefa z Arymatei ci żołnierze, którzy strzegli go w
więzieniu, nie było bowiem tajnym żołnierzom, że Józef z Arymatei znikł w
tajemniczy sposób z więzienia, chociaż drzwi były zamknięte. Tak więc niczym
nie dali się nakłonić strażnicy do milczenia, owszem śmiało, otwarcie zaczęli
napomykać o niesprawiedliwym wyroku, wydanym w piątek, skutkiem
którego przerwały się ceremonie świąteczne. Faryzeusze zaś używszy gwałtu,
kazali ich pojmać i wsadzić do więzienia, a przez innych Faryzeuszów,
Saduceuszów i Herodian kazali wszędzie rozpuszczać w
obieg fałszywą pogłoskę, że to uczniowie ciało Jezusa wykradli, nawet po
wszystkich synagogach żydowskich całego świata kazali ogłosić tę wieść,
upiększoną jeszcze rozmaitymi obelgami na Jezusa. Nie na wiele przydały się te
kłamstwa, albowiem po zmartwychwstaniu Pana pojawiły się wielu mniej
zaślepionym Żydom, dostępnym jeszcze łasce Bożej, dusze zmarłych ich
bogobojnych przodków, głosząc im zmartwychwstałego Mesjasza i nakłaniając ich
do nawrócenia się. Podobnie pojawiali się zmarli wielu uczniom, którzy po
śmierci Jezusa, zachwiani w wierze, rozproszeni byli po kraju; zjawiska te
pocieszały ich i umacniały we wierze. Tego powstawania zmarłych z grobów po
śmierci Jezusa nie można brać za jedno ze zmartwychwstaniem Jezusa, gdyż Jezus
powstał z grobu w tym samym ciele, ale odnowionym i uwielbionym, kilkadziesiąt
dni przebył żyw na ziemi, jawnie się pokazując, i z tym też ciałem wstąpił do
nieba na oczach Swoich przyjaciół. Te zaś pojawiające się dusze przybierały
tylko swe ciała jako chwilowe okrycie i wnet składały je na powrót w łono
ziemi, gdzie ciała te oczekują zmartwychwstania wraz z nami wszystkimi, w dzień
sądu ostatecznego. Łazarz, wskrzeszony z martwych, żył rzeczywiście potem jakiś
czas, ale w końcu umarł po raz drugi i także nie wstanie aż w dzień sądu
ostatecznego.
Widziałam, jak świątynię
całą, zanieczyszczoną pojawieniem się zmarłych, Żydzi szorowali, myli i
oczyszczali; posadzkę wysypywali ziołami i popiołem ze spalonych szkieletów,
uprzątali rumowiska, a porobione dziury zatykali deskami i zasłaniali
kobiercami. Złożywszy ofiary przebłagalne, wzięli się dopiero do ukończenia
ceremonii paschalnych, które wczoraj zaniedbano wypełnić.
Jako przyczynę przerwania ceremonii
świątecznych i zanieczyszczenia świątyni podali Faryzeusze trzęsienie ziemi i
pojawienie się zmarłych, przy czym przytaczali jakieś widzenie Ezechiela o
zmartwychwstałych nieboszczykach, ale nie wiem już, w jakim znaczeniu. Wszelkie
szemrania i budzące się pogłoski tłumili bezwzględnie groźbą kar ciężkich i
klątwy. Tak udało im się wymusić milczenie, bo niejeden poczuwał się niemało do
winy. Właściwie jednak udało im się uspokoić tylko zaślepiony liczny motłoch;
wszyscy bowiem lepsi nawrócili się potajemnie już teraz, a jawnie w czasie
Zielonych Świąt, inni znów nawrócili się w stronach rodzinnych przez późniejsze
nauki Apostołów; arcykapłani przeto coraz więcej cichli i tracili na śmiałości.
Już za czasów diakonatu Szczepana, wierni nie mogli się pomieścić na
przedmieściu Ofel i wschodnim stoku Syjonu, zatem
liczne ich rzesze osiedliły się w dolinie Cedron, pokrywając ją namiotami i
chatami od miasta aż do Betanii. Annasz od śmierci Jezusa zdradzał swym
zachowaniem pomieszanie zmysłów, więc musiano go zamknąć i odtąd nie widziano
go już aż do śmierci. Kajfasz wściekał się ze złości, ale ukrywał to w sobie,
jak mógł. Szymon Cyrenejczyk zgłosił się do Apostołów
zaraz po szabacie, prosząc o przyjęcie i udzielenie mu chrztu.
Pierwsza
wspólna uczta miłości po zmartwychwstaniu
W otwartym przedsionku sali wieczernika
zastawił Nikodem ucztę dla Apostołów, świętych niewiast i pewnej części
uczniów. Tomasz nie był przy tym, bo samowolnie się gdzieś oddalił. We
wszystkich szczegółach trzymano się wskazówek Jezusa, który przy ostatniej
wieczerzy, wyświęciwszy Piotra i Jana siedzących przy Nim, na kapłanów, dał im
dokładne wskazówki co do udzielania Najśw. Sakramentu, z poleceniem, by
odpowiednio pouczali później innych o tym wraz z dawniejszymi Jego naukami.
Najpierw więc Piotr, a potem Jan, zgromadziwszy koło siebie ośmiu innych
Apostołów, udzielali im tajemnic, które Pan zostawił przy ostatniej wieczerzy,
objawiali im Jego zamiar co do sposobu udzielania Najśw. Sakramentu i pouczania
o tym uczniów. Jan mówił prawie dosłownie to samo, co Piotr. Wszyscy
Apostołowie ubrani byli w świąteczne, białe suknie. Piotr i Jan mieli na sobie
stuły, skrzyżowane na piersiach i spięte klamrą, inni Apostołowie mieli takież
stuły, ale przewieszone na skoś przez piersi i plecy, i spięte pod ramieniem
klamrą na krzyż. Piotr i Jan byli więc widocznie przez Jezusa wyświęconymi
kapłanami, inni jeszcze jakby diakonami. Po tej nauce weszło do sali dziewięć
świętych niewiast, które Piotr także pouczał, Jan zaś przyjmował przy bramie, w
domku kuchmistrza, siedemnastu najbardziej wypróbowanych uczniów, którzy
najdłużej byli przy Panu, między nimi Zacheusza, Natanaela,
Macieja i Barsabę. Wszyscy ubrali się w długie, białe
suknie i pasy; Jan sam usługiwał im przy umywaniu nóg i ubieraniu się. Mateusza
wysłał Piotr po nauce do Betanii, by tam, przy takiej uczcie, urządzonej przez
Łazarza dla grona uczniów, nauczać i czynić podobnie, jak oni tu czynili. Stół,
zastawiony w przedsionku, był tak długi, że część jego wychodziła poza salę aż
na podwórze wieczernika, obsadzone drzewami. — W trzech miejscach zostawiono
przy stole wolny dostęp, by wygodnie można było wnosić potrawy. Święte
niewiasty, dopuszczone także do wspólnego stołu, przeznaczone miały miejsce na
jednym końcu. Ubrane były także w długie, białe suknie i welony, niezakrywające
twarzy. Siedziały z podwiniętymi nogami na małych stołeczkach, opatrzonych
antabą. W połowie stołu siedzieli naprzeciw siebie Piotr i Jan, mając po jednej
stronie mężczyzn, po drugiej niewiasty. Spoczywali nie na takich sofach, jak
przy ostatniej wieczerzy, lecz na niskich, plecionych materacach, sięgających
ledwie poza kolana, wspierali się zaś rękami na poduszkach, umieszczonych na
dwóch wyższych podstawkach, złączonych poprzecznym drewienkiem. Przy stole
leżeli w ten sposób, że nogi jednego biesiadnika przytykały do pleców drugiego,
gdy przeciwnie w domu Szymona i przy ostatniej wieczerzy tak byli usadowieni,
że nogi zupełnie zwrócone były na zewnątrz.
Była to zwyczajna uczta,
przed którą pomodlili się biesiadnicy stojąco i potem dopiero zasiedli do
stołu. Piotr i Jan podczas uczty nauczali. Przy końcu położono przed Piotrem
płaski karbowany placek, on zaś łamał go tak, jak wskazywały karbiki, potem każdą
cząstkę jeszcze raz i ułożywszy kawałki na dwóch talerzach, kazał je podać w
koło stołu na prawo i na lewo; wszyscy spożyli po kawałku, potem pili ze
wspólnego kielicha, podawanego w koło. Nie było to przyjmowanie Najśw.
Sakramentu, chociaż Piotr błogosławił chleb, lecz tylko uczta miłości. Piotr
nauczał przy tym, że wszyscy powinni teraz jedność stanowić, jak stanowi
jedność ten chleb, który ich żywi i to wino, które piją. Wstawszy od stołu,
odśpiewano wspólnie psalmy. Po usunięciu stołu, stanęły niewiasty w półkole w
jednym rogu sali, uczniowie zaś rzędem po obu stronach. Apostołowie, chodząc od
jednego do drugiego, nauczali i udzielali uczniom, jako dojrzalszym już i
wypróbowanym, niektóre szczegóły o Najśw. Sakramencie. Była to więc niejako
pierwsza nauka katechizmowa po śmierci Jezusa. Potem przystępowali jedni do
drugich i podawali sobie serdecznie ręce, oświadczając się ochoczo z
gotowością, że wszystko chcą mieć wspólne, wszystko chcąc jedni za drugich
poświęcić, słowem, stanowić jedność nierozerwalną. Uniesienie ogarnęło
wszystkich i oto ujrzałam, że światłość otoczyła wszystkich, stapiając ich
niejako ze sobą. Zdało mi się, jakoby wszystko złączyło się razem w jedną
piramidę świetlną, w której Najśw. Panna była niejako szczytem i środkiem wszystkiego.
Od Maryi szło wszystko strumieniem na Apostołów, a od nich znowu przez Najśw.
Pannę wracało do Pana. Było to symbolem ich zjednoczenia się i wzajemnej
łączności. Podobną ucztę sprawił Łazarz u siebie dla liczniejszego grona
uczniów, którzy jeszcze nie byli odpowiednio przygotowani do poznania
wszystkich tajemnic. Tam urządzał wszystko i nauczał Mateusz, podobnie jak tu
Piotr i Jan.